تبلیغات
بهار 86 - برگرفته از روزنامه ابتکار ماهان سورف FellowEquality.com

برگرفته از روزنامه ابتکار

دوشنبه 24 تیر 1387 08:07 ق.ظ

نویسنده : اصغر محمدیان
ارسال شده در: عمومی ،
<>
 تقلب،دوپینگ علمی یا اخلاقی  

در پایان ترم دانشگاه ها همه ساله یکی از بیشترین مباحث مطرح شده در کمیته های انضباطی مربوط به تقلب های انجام شده از سوی دانشجویان در جلسات امتحانات پایان ترم ها می باشد. به گفته کارشناسان مراکز مشاوره دانشگاه ها ریشه اصلی این عمل ناپسند مربوط به شخصیت اجتماعی و روانی دانشجویان است. در گزارش ذیل و دیدگاه های تعدادی از اساتید و کارشناسان در مورد تقلب تقدیم خوانندگان می گردد
ارایه طرح درس و فعال کردن دانشجو در کلاس از بروز تقلب جلوگیری می کند  
به گفته معاون آموزشی دانشکده داندانپزشکی مشهد، ارایه طرح درس و فعال کردن دانشجو در کلاس از بروز تقلب جلوگیری می کند.  دکتر جمیله قدوسی، با بیان اینکه تقلب حق کشی و توهین به استاد است گفت: افراد متقلب باید شخصیتشان مورد سوال واقع شود چرا که این افراد قطعا مشکل دارند که سعی می کنند حقی را که شایسته آن نیستند به زور از آن خود کنند.  قدوسی اظهار داشت: افراد بایستی از کودکی و در محیط خانواده به گونه ای تربیت شوند که همیشه به بهره هوشی خود قانع بوده و چیزی بیشتر از توانمندی خود نخواهند.  معاون آموزشی دانشکده دندانپزشکی مشهد اظهار داشت: فعال کردن دانشجویان در کلاس درس و اهمیت دادن به حضور و شرکت آنان در مباحث کلاس سبب ایجاد انگیزه در آنان برای مطالعه و آموختن بدون رفتن به مسیرهای نادرست می شود.  وی با تاکید بر اینکه اساتید باید انگیزه مطالعه را در دانشجویان ایجاد کنند، افزود: تفهیم دروس، بیان اهداف در طول درس و ارایه بایدها به دانشجو و نشان دادن توانمندی های آنان در طول ترم سبب تشویق و گرایش آنان به مطالعه و تحقیق و یادگیری می شود باید دانست عدم رعایت برخی از این مسایل توسط معلمان، باعث ایجاد زمینه های تقلب در دانشجو می شود.  قدوسی با تاکید بر اینکه ارایه طرح درس در سیستم آموزشی دانشگاه های ما مسکوت مانده است تصریح کرد: ارایه یک طرح و برنامه درسی باعث می شود استاد بتواند دانشجو را در مسیر هدایت قرار دهد.  وی خاطرنشان کرد: ارزشیابی دانشجویان در طول ترم عاملی است که سبب می شود همه حجم درس برای شب امتحان نماند و این خود سبب کاهش انگیزه تقلب در فرد می شود.
برای کنترل تقلب باید کار فرهنگی انجام شود  
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مشهد با بیان اینکه تقلب باید درست معنا و به عنوان پدیده ضد اخلاقی شناخته شود، گفت: تقلب به معنای دغل کاری و کاری را به سود خود و زیان دیگران انجام دادن است و اگر این پدیده درست معنا شود مطمئنا میزان تقلب ها نیز کمتر می شود.  دکتر رمضان پور افزود: تقلب را از چند جهت می توان بررسی کرد، از جهت دانشجویان می توان گفت شیرینی پیروزی در رقابت سبب می شود به هر گونه ای در پی کسب آن باشیم.  رمضان پور افزود: این رفتار نادرست بر رفتار سایر دانشجویان نیز تاثیر گذار است اما افراد با داشتن هدف متعالی هرگز به تقلب روی نمی آوردند.  عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در ادامه اظهار داشت: گاهی رفتار معلمان و سخت گیری های بیش از حد برای تقلب، افراد را ترغیب به تقلب کردن می کند.  وی با اشاره به اینکه نظام آموزشی ما نیز در گرایش افراد به تقلب تاثیر گذار است افزود: زمانی که معیار ارزشیابی ها تنها نمره کتبی باشد مطمئنا تقلب ها نیز فراینده خواهد بود اما ارزشیابی درونی تر و گرفتن امتحانات شفاهی و علمی امکان تقلب را کمتر می کند.  وی افزود: استخدام و داشتن شغل مناسب نیازمند نمره بالاست و این خود انگیزه تقلب در افراد را بیشتر باشد.  رمضان پور تاکید کرد: برای پیشگیری از تقلب باید کار فرهنگی صورت پذیرد و اساتید دروس اخلاقی، بایستی برای از بین بردن این پدیده غیر اخلاقی راهنمایی بیشتری به دانشجویان ارایه دهند.
رابطه استاد و دانشجو عاملی در جلوگیری از تقلب است  
رئیس مرکز مشاوره دانشگاه آزاد مشهد گفت: رابطه استاد و دانشجو عاملی در جلوگیری از تقلب است.  دکتر صفاریان گفت: استاد با احترام و رفتار خوب انتظاراتش را به طور غیر مستقیم بیان می کند و این خود زمینه تقلب را از دانشجو می گیرد چرا که افراد نسبت به کسانی که حساسیت دارند محتاط تر عمل می کنند.  وی اذعان داشت: کسانی که متقلبند ابتدا باید شخصیتشان مورد بررسی قرار گیرد که اغلب اینگونه افراد تمایلاتشان بر شخصیتشان حاکم است که سبب کم رنگ شدن اخلاق می شود و اینگونه افراد متقلب تر هستند.  وی با تقسیم بندی نگاه افراد به تقلب گفت: عده ای تقلب در فضای تحصیلی را با کلاه گذاردن بر سر همه متفاوت می دانند که اگر دید این افراد تا این حد پایین باشد چندان تاثیر منفی در آینده آنان نخواهد داشت.  عضو هیات علمی دانشگاه آزاد مشهد افزود: گروهی که معتقدند در هر جایی به هر طریق ممکن بایستی کارها را پیش برد، بدون در نظر گرفتن اخلاق، علاوه بر تاثیر منفی در آینده خود فرد وجدان اخلاقی و اجتماعی را نیز ضعیف می کند.  وی با اشاره به اینکه بسیاری از افراد اخلاقیات را در شخصیتشان نمی پذیرند گفت: ما یاد گرفته ایم امیالمان را ارضا کنیم و این سبب فراموش کردن اخلاقیات در زندگی مان شده است.  رئیس مرکز مشاوره دانشگاه آزاد مشهد خاطر نشان کرد:  تقلب بر رفتار سایر دانشجویان نیز اثر موجی خواهد داشت و به خصوص در خصوص افرادی که در مورد خوب و بد بودن تقلب شک دارند تاثیر بسزایی خواهد داشت و آنان را نیز متمایل بر امر تقلب می کند.  وی با اشاره به اینکه اضطراب از نمره امتحان می تواند یکی از علل تقلب باشد افزود: ارزشیابی های گسسته راهی برای کاهش اضطراب ها محسوب می شود.  صفاریان اذعان داشت: تقلب فاکتوری است که در همه اجتماعات وجود دارد ما در برخی افراد این رفتار بالاتر از حد عرف است به گونه ای که تقلب تیپ اخلاقی فرد می شود و باید مراقب بود تا این امر اتفاق نیفتد.  وی گفت: تقلب در افراد باید نظارت شود و افراد باید به حق و حقوق واقعی شان برسند و همیشه تفاوتی بین کسانی که سالم مطالعه می کنند و کسانی که تقلب می کنند وجود داشته باشد.  وی برخورد انضباطی با دانشجویان را در برخی موارد ضروری عنوان کرد و افزود: قبل از اینگونه برخوردها باید از طریق اساتید برخوردهای روحی و روانی صورت بگیرد.
صفاریان هم چنین برخورد و انضباطی را برای عدم گسترش تقلب و پیشگیری از اثر موجی آن مثبت دانست. 
افزایش ارزیابی های میان ترمی و طراحی سوالات مفهومی در کاهش تقلب موثر است 
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی با بیان اینکه تقلب پدیده ای ضد اخلاقی و توهین به استاد و سایر دانشجویان است، گفت:  افزایش ارزیابی های درون ترمی و طراحی سوالات مفهومی درکاهش تقلب موثر است.  دکتر فرهنگ حداد، بهترین راه پیشگیری از تقلب را کاهش تاثیر امتحانات پایان ترم در ارزیابی دانشجویان و پررنگ کردن ارزیابی های بین ترمی عنوان و تصریح کرد: حجم زیاد دروس در آخر ترم، فرد را تحت فشار و استرس قرار می دهد و سبب روی آوردن به تقلب می شود در حالی که برگزاری امتحان در طول ترم و ارزیابی مستمر از دانشجویان امکان اینگونه اعمال را از دانشجو می گیرد.  وی یکی از علل گرایش به تقلب را گرفتن نمرات بهتر و بازدهی بالاتر در دانشجویان عنوان کرد و وظیفه اساتید را از بین بردن زمینه این کار عنوان کرد.  وی با بیان اینکه دانشجویانی که در طول ترم تلاش کرده باشند حتما پاداش آن را خواهند گرفت خاطر نشان کرد: دانشجویانی که تقلب می کنند تنها برای گذراندن واحد درسی است و از این جهت احجافی در حق دانشجویان ممتاز نخواهد شد.  وی عدم تناسب بین پذیرش در مقاطع تحصیلی بالاتر و تعداد فارغ التحصیلان و همچنین امکان استفاده از مزایای نمره و معدل بالا را عاملی برای وسوسه شدن افراد برای تقلب کردن عنوان کرد.  حداد اظهار داشت: انگیزه برخی دانشجویان برای درس خواندن در طول ترم از بین رفته است و برای حضور در کلاس با مسایل درسی درگیر نمی شوند.  این عضو هیات علمی دانشگاه به دانشجویان توصیه کرد: فرصتی را که در دانشگاه در اختیار دارند قدر بدانند چرا که دانشگاه سرمایه گذار زندگی علمی آینده آنهاست و بایستی با ایجاد انگیزه در خود و اهمیت دادن به جایگاهشان، برای ارتقای آن تلاش کنند.

کارشناسان امتحانات دانشجویان رااز زاویه دیگری بررسی کردند



دیدگاه ها : () 




آخرین ویرایش: - -

FellowEquality.com

Do compression socks help with Achilles tendonitis?
شنبه 11 شهریور 1396 11:05 ق.ظ
It's a pity you don't have a donate button! I'd definitely donate to this
outstanding blog! I guess for now i'll settle for bookmarking and adding your
RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will share this site with my Facebook group.
Talk soon!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر