تبلیغات
بهار 86 - تیم سازی در سازمانها ماهان سورف FellowEquality.com

تیم سازی در سازمانها

یکشنبه 26 اسفند 1386 10:03 ق.ظ

نویسنده : اصغر محمدیان
ارسال شده در: عمومی ،

مقدمه
هزاره جدید با ورود نسل تازه ای از مأموریتها و مشاغل به درون بخش عمومی آغاز شد و مفاهیمی مانند مدیریت عمومی جدید، نوسازی وتواناسازی مطرح گردید كه هدف آن افزودن فعالیتهای بخش عمومی است.

تواناسازی ظرفیتهای بالقوه ای را بـرای بهره برداری از سرچشمه توانایی انسانی كه از آن استفاده كامل نمی شود، دراختیار می گذارد.
پیتر دراكر می گوید: مدیرانی كه امروز روی چالشها كار می كنند و خود و نهادهای خود را برای رویارویی با چالشهای جدید آماده می كنند، رهبران آینده بوده، درغیر این صورت عقب خواهندافتاد و هرگز نخواهند توانست این عقب ماندگی را جبران كنند«.(1)
درحقیقت توان افزایی یك فناوری موثر و پیشگام است كه هم برای شركتها و سازمانها مزیت راهبردی ایجاد می كند و هم برای كاركنان فرصت می آفریند«.(2)
تواناسازی و تیم سازی
»توماس، ولتهوس و اسپریتزر (TOMAS, VELT HOUS & SPERITZER) در حوزه تواناسازی و تیم سازی مفاهیم بسیار دقیقی پیشنهاد كردند كه باید همانند انواع تئوری های چهارگانه »گشتالت« درنظر گرفته شوند.(3) آنها با وجود اینكه هركدام از دیگری مستقل، با هم مرتبط هم هستند و این چهار نوع عبارتند از:
1 - استقلال (خودمختاری): (AUTONOMY) همانند احساس آزادی در انتخاب و درباره كاری است كه فرد باید انجام بدهد؛
2 - شایستگی (صلاحیت): (COMPETENCE)كه به توانایی یك فرد در انجـــام یك شغل به طور كاملاً موفق تعریف می شود.
3 - سودمندی (موثربودن): (MEANINGFULNESS) به درك ارزش شغلی فرد در ارتباط با اعتقادات، طرزتلقی ها و ارزشهای شخصی تعریف می گردد.
4 - تاثیرپذیری: (IMPACT) به باورهایی كه یك فرد در ارتباط با تلاشهای خود انجام می دهد و بر امیال بیرونی فرد در انجام وظایف و رفتار كنترل دارد تعریف می شود.
تیم سازی برپایه اعتماد متقابل و همكاری صمیمانه میان اعضا و گروههایی استوار است كه برای مدیر كار می كنند. یك تیم كارساز و موثر دارای همبستگی بین اعضای خودگردان و هدف دار است. مدیران به عنوان رهبر و راهنمای گروهها بایستی بكوشند تا ویژگیهای دلخواه تیمی هرچه بیشتر درگروههایی كه زیرنظر او تشكیل می یابند به وجود آید. و درواقع همه توان خود را برای اجرای موارد ذیل متمركز سازند:
ایجاد هماهنگی و توافق میان خواسته ها و هدفها؛
پیوند كارهای گروهی با اعضا؛
گردش كارها و وظیفه ها میان اعضا؛
اطمینان از ارتباط خوب میان گروهی؛
تشویق نشستهایی بین گروهی به منظور حل مسائل موجود.(4)
تیم كاری: در یك تیم كاری (WORK TEAM) پدیده هم افزایی (سینرژی - SYNERGY) مشاهده می شود و تلاش افراد موجب عملكردی می گردد كه از مجموع عملكرد اعضا بیشتر است.
تیمها را با توجه به هدف آنها به سه نوع طبقه بندی می كنند: 1 - تیم های حل كننده مسئله؛
2 - تیم های خودگردان؛
3 - تیم های متخصص.
بهترین تیمها از لحاظ اندازه یا بزرگی آنهایی هستند كه كوچك باشند و مدیر نباید اجازه دهد كه تعداد اعضا به بیش از 12 نفر برسد و اگر سازمان یا واحد موردنظر بزرگ باشد، لازم است مدیر، یك تیم اصلی تشكیل دهد كه دارای تعدادی زیرمجموعه و واحد فرعی باشد.
هدف می تواند مقصد نهایی تیم را تعیین كند ولی تیم هایی كه قرار است عملكرد عالی داشته باشند، باید دارای ساختار و رهبر باشند تا آنها را هدایت كند و توجه و تلاش آنان را به نظر خاصی معطوف سازد.
از ویژگیهای عمده تیم هایی كه عملكرد عالی دارند اعتماد متقابل اعضا به یكدیگر است، زیرا اعتماد پدیده حساس و شكننده است.
نتیجه گیری
چالش عمده رهبران، توانمندساختن كاركنان است، به طوری كه آنان با مشتریان روابط حسنه ای برقرار و نوآوری را پیوسته محقق سازند.
كنت بلانچارد و همكاران او معتقدند كه؛ در توانمندسازی تیم های خودگردان جایگزین سلسله مراتب می شوند و باتوجه به مزایایی كه در ذیل آمده است بهتر می توانند موجبات توانمند سازی كاركنان را فراهم آورند. (5)

مزایای تیم های خودگردان عبارتنداز:
افزایش رضایت شغلی؛
تغییر طرزتلقی از اجبار به اختیار؛
تعهد بیشتر كارمند؛
ارتباط بهتر كارمند و مدیر؛
افزایش كارایی فرایند تصمیم گیری؛
بهبود كیفیت؛
كاهش هزینه های عملیات؛
افزایش سودآوری سازمان.

منابع و ماخذ:
1 - دراكر، پیتر اف؛ چالشهای مدیریت در سده 21، ترجمه محمد طلوع، نشر رسا، چاپ دوم، 1379، صفحه 10.
2 - بلانچارد، كنت، كارلوس، جان و راندولف، آلن؛ سه كلید توان افزایی، ترجمه مهندس فضل الله امینی، نشر فرا، تهران، 1379، صفحه 16.
3 - GANGE,MARYLENE ET AL, “PROXIMAL FEELINGS OF EMPOWERMENT, AND INTRINSIC MOTIVATION”, MC GILL UNIVERSITY, MONTREAL, CANADA, 1997, TR, P.1223.
4 - رضایی نژاد، عبدالرضا؛ »دستنامه مدیران«، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران، 1375، صفحه 254. 5 - بلانچارد، كارلوس و راندولف؛ »مدیریت تواناسازی«، ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی، نشر مدیران، تهران 1381، صفحه 148.




دیدگاه ها : () 




آخرین ویرایش: - -

FellowEquality.com

 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.