تبلیغات
بهار 86 - تنظیم روابط عاطفی با كاركنان ماهان سورف FellowEquality.com

تنظیم روابط عاطفی با كاركنان

یکشنبه 26 اسفند 1386 10:03 ق.ظ

نویسنده : اصغر محمدیان
ارسال شده در: عمومی ،
تنظیم روابط عاطفی و احساسی با زیردستان موضوعی لایه دار و پیچیده و از دغدغــه های درونی مدیران است؛ چرا كه بهره وری مجموعه تحت مدیریت در فضایی انسانی اتفاق می افتد كه در آن احساس و عاطفه انسانها درگیر و دخیل در عملكرد خواهدبود.

هنگامی كه كششهای متقابل ذهنی - حسی بین حداقل دو موجود زنده به وجود می آید، با تشكیل محیط حسی مشترك، وضعیت جدیدی رخ می دهد كه احساس طرفین برای جذب یكدیگر وارد میدان می شود و در اصطلاح روابط عاطفی پدید می آید. این جمله تعریف نگارنده از روابط عاطفی است.

عواملی كه در تنظیم و برقراری روابط عاطفی موثرند عبارتند از: موقعیت زمان، مكان، جایگاه اجتماعی فرد و دلبستگیهای پیش رو. منظور ما از جایگاه اجتماعی فرد موقعیت شغلی و نفوذ اجتماعی وی است و منظور از دلبستگیهای پیش رو علایق و كششهایی است كه در برشهای اوج عاطفی یا وضعیتهایی كه عواطف و احساسات مثبتی را تولید می كند پدیدار می شود. دو عامل موقعیت زمان و مكان تحت تاثیر فرهنگهای رایج، تلقیها و بینشها، نوع نگاه به روابط عاطفی و نحوه به كارگیری آن را تعریف می كنند و بدین ترتیب، انسانها در زمانهای مختلف و موقعیتهای جغرافیایی متفاوت به لحاظ ماهیت روابط عاطفی و روش شكل گیــــــری و كاركرد آن از هم متمایز می شوند. همچنین دو عامل جایگاه اجتماعی و دلبستگیهای پیش رو با تاثیرپذیری از موقعیتهای زمان و مكان و به لحاظ وضعیتی كه برای فرد تعریف می كنند موجب می شوند افراد از لحاظ جهت گیری و چگونگی پاسخ به روابط عاطفی و سطوح برقراری روابط عاطفی از یكدیگر متمایز شوند. لذا این عوامل در تعامل با هم هستند كه به بررسی آن می پردازیم:

با مدنظرقراردادن دو عامل موقعیت زمان و مكان ( و بدون لحاظ كردن جایگاه اجتماعی و دلبستگیهای پیش رو) هر انسانی دارای خصوصیات رفتاری برخاسته از شخصیت پرورش یافته در خرده مكان (در ادامه به تعریف آن خواهیم پرداخت) است كه در دامنه مكان و زمــــان این خصوصیات تعدیل و صیقل یافته و از دل آن عواطف و واكنشهای عاطفی بروز می كند. حال هنگامی كه برای فردی جایگاه اجتماعی تعریف می شود او در موقعیت زمان و مكان واقع شده، رفتار خویش را در راستای رسیدن به اهداف جایگاه اجتماعی و به دنبال آن تحكیم موقعیت خویش تصحیح و تنظیم كرده و واكنشهای عاطفی را در این قالب بروز می دهد و با تغییر متغیرهای زمان و مكان رفتار (و واكنش عاطفی) فرد برای سازگـــــاری با موقعیت زمان و مكان تغییر می یابد.

اما اگر برای فردی در هنگام تغییر یافتن عوامل زمان و مكان جایگاه اجتماعی چندان مهم نباشد، وی رفتاری را از خود بروز خواهد داد كه هرچند به ناچار و ناخودآگاه، باید با موقعیتهای زمان و مكان جور دربیاید؛ لیكن محدودیتهای جایگاه اجتماعی آن را تحت تاثیر قرار نمی دهد و رفتار وی با شدت بیشتری درجهت تامین دلبستگیهای پیش رو خواهدبود.

ازطرف دیگر، آنچه هر چهار عامل موقعیت زمان، مكان، جایگاه اجتماعی و دلبستگیهای پیش رو را تحت الشعاع قرار می دهد محیط پیرامونی و منحصر به فرد هر انسان است كه نام آن را خرده مكان می گذاریم (و نباید با موقعیت مكان یكسان فرض شود). و تفاوت ذاتی آن با مكان به معنای عام در آن است كه هر مكانی در معنای عام و در مفهوم اقلیم گسترده بیشتر با رفتارها و ویژگیهای فرهنگی یك ملت یا قوم كه در خود دارد شناخته و متمایز می شود، ولی خرده مكان همانند یك خانواده در محیط پیرامونی هر انسان است (كه البته خانواده نسبی انسان نیز در‌ آن جا دارد). و در آن مناسبات بین افراد درحد بالایی قرار دارد و همین امر باعث پیدایش رفتارها و عواطف و واكنشهای عاطفی ویژه هر فرد و دلبستگیهای پیش رو و به تبع آن تلاش برای تنظیم روابط عاطفی با دیگــران می شود.

در بحث خاص تنظیم روابط عاطفی مدیران با زیردستان ظرف اتفاقات غالباً محدوده خرده مكان اداری است و تحت تاثیر سه عامل موقعیت زمان، مكان و جایگاه اجتماعی طرفین، روابط عاطفی تنظیم می گردد و دلبستگیهای پیش رو اغلب به هنگام تصحیح روابط عاطفی تاثیرگذار می شوند. (هرچند به دلیل محیط اداری حاكم دلبستگیهای پیش رو بین مدیر و زیردستان خیلی كُند و تدریجی شكل می گیرند). یك مدیر برای تنظیم روابط عاطفی با دیگران لازم است به عوامل متعددی من جملـــه عوامل زیر توجه داشته باشد:

تشخیص موقعیت جایگاه اجتماعی طرفین در محدوده خرده مكان اداری و موضع گیری احساسی متناسب با موقعیت؛

شناخت ویژگیهای كلی افراد زیرمجموعه و روح عاطفی حاكم بر مجموعه؛
بازشناسیهای همیشگی در مواجهه با مسائل روزانه و بازخورد در طرز برخورد با افراد زیرمجموعه و درنتیجه بازشناسی موقعیت جایگاه اجتماعی طرفین و درنهایت برخورد آگاهانه و مطلوب با دلبستگیهای پیش رو؛ تعیین مرز پیش روی روابط عاطفی با افراد زیرمجموعه با توجه به ویژگیهای روانشناختی و جهت دهــی رسمـــــی به روابط عاطفی؛ به گونه ای كه مورد سوء استفاده قرار نگیرد؛

عبور از تخیلاتی كه برخی اوقات انسان را در خود محبوس كرده و او را از لمس دنیای واقع و احساسات و فضای عاطفی حاكم بر مجموعه عاجز می كند؛
داشتن بینش انسانگرایانه و نوع دوستانه به مجموعه؛

نگاه عاقلانه و واكنش توأم با دوراندیشی نسبت به دلبستگیهای پیش رو بین مدیر و زیردستان و زیردستان با یكدیگر و...


دیدگاه ها : () 




آخرین ویرایش: - -

FellowEquality.com

snowinmatpo.mihanblog.com
شنبه 10 تیر 1396 11:20 ق.ظ
What's Going down i am new to this, I stumbled upon this
I've discovered It absolutely helpful and it has helped me out loads.
I am hoping to contribute & aid different customers like its
helped me. Good job.
http://hungryhobo6297.exteen.com/
جمعه 29 اردیبهشت 1396 06:30 ب.ظ
I'm really enjoying the theme/design of your site. Do you
ever run into any browser compatibility problems? A handful of my blog audience have complained about my website
not working correctly in Explorer but looks great in Firefox.
Do you have any tips to help fix this issue?
BHW
جمعه 1 اردیبهشت 1396 06:36 ق.ظ
It's remarkable designed for me to have a site,
which is good designed for my knowledge. thanks admin
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر